תחזוקת הגג ומערכת האיטום

תחזוקת הגג ומערכת האיטום

כמו כל טיפול מונע אחר, גם  הגג זקוק לתחזוקה שוטפת שתמנע נזקי רטיבות ותאריך את משך החיים של מערכת האיטום.שכבת איטום בגג יכולה להחזיק שנים רבות, אם מבוצעת בה עבודת תחזוקה שוטפת. 

כמובן שיש משמעות לטיב חומר האיטום שבו השתמש המתקין  אך יש לזכור: גם חומר האיטום הטוב ביותר ייתכן ונפגם כתוצאה מחוסר בפעולות אחזקה או מסיבה גרועה הרבה יותר – מלכתחילה הביצוע של האיטום היה לא טוב.הנה כמה דוגמאות לאיטום לא נכון: ליקויים בשכבת השיפועים (שלוליות), התנתקויות של חומרים (רולקות) מן הקירות סביב הגג, חיבור לקוי של חומר האיטום כתוצאה מאי הכנת השטח (ניקיון) או כתוצאה מעבודה רשלנית –  כל אלו יכולים להוות סיבה לפגיעה בטיב האיטום ובצורך לחדשו או להחליפו.

גורם אחר לבעיות באיטום הינו התעלמות מהצורך לבצע תחזקוה שוטפת בגג. דבר ראשון שיש לזכור הוא שבדיקה שגרתית של הגג ותחזוקת עבודת האיטום תגלה מבעוד מועד נקודות בהן יש בעיה. גילוי מוקדם יכול לעזור בכך שלא נצטרך לבצע עבודת איטום על הגג כולו אלא רק תיקון מקומי.

למה לחדש את מערכת האיטום?

כאשר משמרים ומנקים את הגג מערכת האיטום יכולה להחזיק למשך שנים. פגיעות בשכבת האיטום הופכות במשך הזמן לליקויים מהותיים שלאחריהם נצטרך להחליף את כל שכבת האיטום. מומלץ לבדוק את הגג לפחות פעמיים בשנה: בסתיו – טרם בוא הגשמים, ובאביב. בנקודות זמן אלו יש לנו את האפשרות לתקן לפני שהנזק מתגבר והתיקון הופך יקר ומסובך. הקפדה על תיקונים מקומיים תאפשר לנו לדחות את חידוש מערכת האיטום של הגג.

הכל על ניקיון הגג

פעולה ראשונה ושגרתית שכדאי לבצע: ניקיון הגג. כשם שלא הייתם משאירים גינה מלוכלכת כך עלינו לנהוג גם כלפי שמירת הגג. אחת הסיבות העיקריות לפגיעה נקודתית באיטום הגג היא הצפה כתוצאה מסתימת המרזבים. לכלוך מכל סוג – עלים, פיסות נייר ופלסטיק –  עלול לסתום את פתחי הניקוז של הגג. בעונת הקיץ לא תדעו מכך דבר, אך כשיגיע החורף ועמו הגשמים העזים פתח הניקוז הסתום ישאיר את הגג שלכם מלא בשלוליות או אף יציף את כולו במקרה של גשמים חזקים ובלתי פוסקים. 

מומלץ להתקין בפתחי הניקוז רשת שתמנע סתימה גדולה יותר בצינור הניקוז עצמו.  לא רק לכלוך יש לסלק מהגג – מומלץ לנקות את הגג מאבק ובוץ שלרוב מתרכז בתחתית השלוליות הקטנות שנוצרות לאחר גשמים. אלו יכולים ליצור אזור נוקשה שמאבד מכושר הגמישות של חומר האיטום, עד כדי סדק בחומר האיטום.השיפועים והשקעים בגג הם המקור לשלוליות גדולות. פתח המרזב הנו האזור החשוב ביותר בגג, מהסיבה הפשוטה שכמות המים שעוברת בו גדולה פי כמה מכל מקום אחר בגג. שיפוע איטום שהונח בצורה לא טובה יכול לגרום נזק רב לאזור זה. 

את תיקון השיפועים יש לבצע באמצעות איש מקצוע משום שהדבר כרוך בחידוש שכבת האיטום באזור המטופל.

מערכת החשמל על הגג

הגג הוא גם השטח עליו מותקנים מזגנים, דודי שמש וכבלי חשמל ותקשורת. כל אלו יכולים לפגוע באיכות האיטום אם לא הונחו על משטחים מיוחדים שימנעו את חדירתם לתוך שכבת הבידוד. לדוגמא, דודי השמש יושבים על מבני מתכת. עם הזמן גופים אלו מתחלדים או נשברים ועלולים לפגוע גם בסביבת האיטום. 

התקנה של כבלי מזגן לדוגמא צריכה להתבצע באופן שלא יפגע בשכבת הבידוד וגם כבלי תקשורת לטלוויזיה כדאי שיעמדו באוויר או יוצמדו לקירות הגג ולא על משטח הגג עצמו. במקומות בהם יש חשש שהעצמים המונחים על הגג יפגמו באיכות האיטום  יש לשקול להניח פיסה של יריעה ביטומנית על מנת למנוע נזקים עתידיים.ישנם אנשי מקצוע שעל מנת להשלים את עבודתם נדרשים להתקין צנרת חודרת לגג הבית. 

למרות שניתן להימנע מכך ברוב המקרים, אם קיים מקרה של צנרת חודרת יש לדאוג להשלים את שכבת האיטום שנפגעה כתוצאה מההתקנה. יש לבדוק עם בעלי המקצוע שעובדים על הגג שאינם משאירים פסולת על הגג שתגרום לנזק לשכבת הבידוד.  

בעלי מקצוע שונים קודחים בקירות סביב הגג על מנת להעביר לאורכם כבלי-טלוויזיה וחוטי חשמל. על מנת למנוע מקרי רטיבות הברגים שהוחדרו אל הקיר יאטמו באמצעות מסטיק גמיש. קדחים שכאלו הם מקור בלתי נמנע לרטיבות, וכאשר אלו ממקומיים באזור קרוב אל שכבת האיטום, יכולים מים לחדור את שכבת האיטום.

 

בדיקת ליקויים
פעולה שגרתית נוספת שיש לבצע לפחות פעמיים בשנה, היא בדיקת ליקויים בשכבת האיטום ובשכבת ההגנה. הלבנת הגג תגן על שכבות איטום ביטומניות, מאחר ואלו רגישות מאוד לקרני השמש. מקומות בהם ניתן לראות זפת בין היריעות הביטומניות הן נקודות התורפה של האיטום מאחר וזפת מאבדת מאטימותה וגמישותה בצורה מהירה הרבה יותר מהחומר הביטומני. לכן מומלץ וחובה להלבין את כל נקודות הזפת בין היריעות. הגנה על נקודות בהן הזפת חשופה יכולה לעזור לנו לשמור על איכות האיטום למשך שנים רבות.
לחץ כאן
בדיקת קרעים באיטום הגג
בדיקה נוספת שחייבים לבצע היא בדיקת קרעים בשכבת האיטום. קרע באזור מסוים יוביל את הרטיבות להתפשט אל מקומות רחוקים ועם הזמן כאשר הגג יתחמם, אדי המים יגרמו לניתוקים של שכבת האיטום מהתשתית. ייתכן והרטיבות אף תמיס ותהרוס את חומר האיטום לגמרי ,משום שחומרים אקריליים אינם מסוגלים לעמוד בתנאי רטיבות. בועות אויר אותן קל לזהות בעת ביקור שגרתי בגג נגרמות כתוצאה מאדי לחות הכלואים תחת שכבת האיטום.אם זיהיתם התנפחות גדולה (גדולה מעשרים סנטימטרים) – כדאי לקרוא לאיש מקצוע שיתקן זאת באמצעות הלחמת יריעה ביטומנית. בועות אויר שמתגלות ב חומרי אטימה אקרילים יש לתקן מיד באופן עצמאי או באמצעות איש מקצוע.
לחץ כאן
התנתקות חומר הבידוד
ליקוי נוסף ונפוץ הוא התנתקות חומר הבידוד. אם בסביבת הרולקות (החיבורים בין הקירות לגג) ואם בין היריעות הביטומניות עצמן – כל ניתוק בין חלקי האיטום יוביל לחדירת רטיבות. סדקים בקירות ובמעקות סביב הגג מהווים גורם שכיח לחדירת רטיבות. אין להסתפק בבדיקה שטחית של סדקים בקירות הפנימיים סביב הגג, אלא יש לבדוק היטב גם את הצד החיצוני של המעקות. סדקים בצדם החיצוני של מעקות סביב גגות הנם תופעה מאוד נפוצה וחובה לאטום אותם כאשר הם מתגלים. אטימה שכזו יש לבצע באמצעות איש מקצוע. אם עבודת האיטום בוצעה כראוי מלכתחילה תחזוקת הגג תשמור על מערכות האיטום במצב תקין לאורך שנים ובהשקעה קטנה מאוד תמנע הוצאות כבדות בהמשך הדרך.
לחץ כאן
פרטי קשר
פנו רק לקבלן איטום מורשה של מכון התקנים הישראלי הזמינו בדיקה וזיפות גגות בגבעתיים עוד היום: 03-7324542, 03-7322677 ניתן להזמין גם שירותי חירום SOS בימי גשם
לחץ כאן
הקודם
הבא
יצירת קשר

03-7324542

כתובת: כצנלסון 21, גבעתיים
 
דואר אלקטרוני: [email protected]
 
אדיב איטום

אדיב איטום

א.א. אדיב בע"מ היא חברה משפחתית, בעלת תעודת קבלן איטום מורשה. החברה נוסדה בראשית שנות ה-60 ומציעה מגוון פתרונות אמינים ומקיפים לאיטום ולבידוד של מבנים.

שתף:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

פוסטים נוספים:

המחיר של התעלמות מסימני נזילות

המחיר של התעלמות מסימני נזילות

נזילה יכולה להתרחש בחלקים שונים של המבנה.  היא יכולה לחלחל מהקרקע אל קירות המרתף ואך הרצפה, או להגיע מהגג ולהיכנס דרך התקרה.  היא יכולה לחדור

השאירו לנו הודעה

מאמרים נוספים שלא כדאי לפספס:

Call Now Button